Ford Explorer, czyli majestatyczny SUV
Niewielu producentów samochodów ma takie szczęście jak Ford, którego wiele oferowanych dziś modeli dorobiło się z czasem statusu aut kultowych. Jednym z nich jest mocarny i luksusowy SUV rodem zza oceanu – Ford Explorer.
Puma, Kuga, Mustang Mach-E – w ofercie marki Ford nie brakuje popularnych dzisiaj SUV-ów, które należą do najbardziej pożądanego segmentu na rynku. Te auta często widać na naszych drogach, są praktyczne, a ich wybór okazuje się zdroworozsądkowy. Natomiast na szczycie oferty SUV-ów można znaleźć Forda Explorera, czyli samochód, który po prostu chce się mieć – ogromny, imponujący, wyposażony w najnowocześniejsze technologie, a także 457-konny napęd hybrydowy typu plug-in!
Potęga i nietuzinkowy styl w jednym
Ford Explorer to największy, najbardziej wyrafinowany i najbardziej wszechstronny SUV Forda, jaki kiedykolwiek był w sprzedaży w Europie. Zaawansowany hybrydowy układ napędowy Plug-in współpracuje z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 z turbodoładowaniem.
Ford to jedna z najstarszych marek i jedna z firm, które mają największy wpływ na to, jak dzisiaj wygląda motoryzacja. Prawdą jest także to, że dużą część gamy modelowej Forda stanowią samochody, które przez lata zapracowały na swoją legendę. Wśród nich z pewnością jest dostawczy Transit, sportowy Mustang, a także Ford Explorer, czyli luksusowy SUV, który przywędrował do Europy prosto z amerykańskiej ziemi. To samochód, który w Polsce był oferowany lata temu, co wystarczyło, aby kierowcy nabrali do tego modelu szacunku i pożądliwie spoglądali na jego najnowszą generację.
W Stanach Zjednoczonych jest to samochód średniej wielkości, jednak jak na europejskie standardy plasuje się jako jeden z największych SUV-ów na rynku. Ma długość 5,05 metra, szerokość 2,1 m, jego wysokość to 1,78 metra, a rozstaw osi przekracza 3 metry, przez co już sam widok jego potężnej sylwetki budzi respekt na drodze. Najlepiej sprzedający się SUV Ameryki ma wszystko, co pozwala mu odnosić sukcesy także w Europie - dynamiczne osiągi, prestiż i luksus w standardzie, a do tego nowoczesne technologie zapewniające bezpieczeństwo, łączność i rozrywkę podczas jazdy.
WYDAJNOŚĆ HYBRYDY
Przy pełnym naładowaniu, Ford Explorer Plug-in Hybrid może przejechać do 48 km, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej, nie emitując przy tym żadnych spalin. Aby zmaksymalizować wydajność system wykorzystuje również hamowanie regeneracyjne.
AERODYNAMIKA
Przy wolnej jeździe aktywna przesłona kraty wlotu powietrza (Active Grille Shutter) pozostaje otwarta, odpowiednio chłodząc silnik. Przesłona zamyka się automatycznie w momencie przyspieszania, zwiększając aerodynamikę i oszczędzając paliwo.
NISKA EMISJA
Dzięki poziomowi emisji CO2 wynoszącemu zaledwie 71 g/km wg WLTP i 66 g/km wg NEDC, napęd Plug-In Hybrid Forda Explorera spełnia surowe wymogi europejskiej normy emisji Euro 6.2.
Ford w ciągu ostatnich lat znacząco poszerza swoją ofertę o emocjonujące i zelektryfikowane modele, oferując kierowcom bardzo szerokie spektrum wyboru. Weźmy na przykład wyróżniającego się stylistyką nadwozia miejskiego Forda Puma, a także SUV-a z drugiego końca skali, jakim jest luksusowy Ford Explorer. To samochód, który już po wyglądzie można bez wątpienia przypisać do klasy aut premium. Nie chodzi tylko o jego gabaryty, ale także o stylizację nadwozia i wrażenie, jakie auto robi na drodze.
Pierwszym co rzuca się oczy jest oczywiście wielka osłona chłodnicy, która zdominowała przód samochodu, a także sprawiła, że nadwozie jest jeszcze bardziej masywne. Podobnie rozstawione szeroko i zachodzące na nadkola reflektory, które dodatkowo optycznie poszerzają ten pojazd. Spore wymiary Explorera sprawiają, że samochód wygląda monumentalnie. Sprytne rozwiązanie z pochylonym bocznym słupkiem, lakierowanym w kolorze nadwozia, świetnie spisało się w roli stylistycznego smaczku. Brawa dla stylistów Forda!
NIEPRZECIĘTNY KOMFORT JAZDY
Kokpit otula kierowcę, a wyraziste linie poziome sprawiają, że wnętrze ma bardziej estetyczny i zorganizowany wygląd. Nowy 10.1-calowy ekran dotykowy zamontowany na konsoli środkowej pozwala szybko i wygodnie obsługiwać wbudowany system SYNC 3.
FORD SYNC 3 ZE STEROWANIEM GŁOSOWYM
Ford SYNC 3 to zaawansowany system multimedialny zapewniający łączność oraz możliwość obsługiwania telefonu, odtwarzacza muzyki i systemu nawigacji dzięki poleceniom głosowym lub za pośrednictwem kolorowego 10-calowego ekranu dotykowego.
Wygląd tylnej części auta imponuje jeszcze bardziej, to dlatego, że Explorer jest jednym z niewielu tak dużych SUV-ów, które prezentują się niczym auta sportowe. Duży spojler dachowy, ciekawie stylizowane reflektory, szyby zachodzące na boki nadwozia, a także dwie wyeksponowane końcówki wydechu sprawiają, że nietrudno zgadnąć, jaka moc drzemie w jego układzie napędowym. Wnętrze również nacechowano sportowo – pomimo luksusowego wyposażenia i ogromu przestrzeni dla pasażerów kierowca czuje się tu świetnie i chce wykorzystywać każdy niutonometr siły napędowej.
Na próżno szukać na rynku samochodu tej wielkości o podobnych mocy i osiągach, który nie będzie kosztował dwu- lub trzykrotności ceny Explorera. Większość jemu podobnych aut oferowanych jest przez najdroższe marki w Europie, więc samochód ten nie ma realnej konkurencji. Jego osławiony napęd PHEV składa się z 3,5-litrowego benzynowego silnika V6 z turbosprężarką, oraz silnika elektrycznego. Takie połączenie sprawia, że auto dysponuje parametrami, jak z najmocniejszych silników V8 (moc 457 KM i aż 825 Nm momentu obrotowego!), ale zużywa bardzo mało paliwa – według pomiaru, zgodnie z procedurą WLTP, Explorer potrzebuje 3,1 l benzyny na 100 km.
![]()
„Explorer rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6 sekund, mimo swojej masy własnej sięgającej niemal 2,5 tony!” Jego napęd składa się z 3,5-litrowego benzynowego silnika V6 z turbosprężarką, oraz silnika elektrycznego. Takie połączenie sprawia, że auto dysponuje imponującymi parametrami.
To wynik osiągalny tylko wtedy, gdy regularnie ładujemy akumulatory. Można to zrobić ze zwykłego domowego gniazdka, ale też za sprawą mocniejszych, ogólnodostępnych ładowarek, które dostarczają 13,1 kWh energii elektrycznej. Jeżeli jednak nie doładujemy baterii, auto będzie pracowało jak zwykła, tzw. klasyczna hybryda, a wtedy średnie spalanie osiągnie około 10 litrów. To i tak wynik rewelacyjny, dużo niższy niż w autach z silnikami o podobnej mocy. Explorer rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6 sekund, mimo swojej masy własnej sięgającej niemal 2,5 tony! Magia? Nie, to połączenie zalet dwóch rodzajów napędu.
Majestatyczna prezencja, legendarna nazwa, wysoki komfort jazdy i bogate wyposażenie, a także 457-konna układ hybrydowy plug-in, napęd na cztery koła i 10-stopniowa przekładnia automatyczna sprawiają, że to jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie SUV-ów dostępnych w Europie. Nowy model sprawia, że nazwa Explorer nadal budzi podziw i szacunek, tak jak przeszło 30 lat temu, kiedy po raz pierwszy zawitał do Europy.