Ford Kuga Plug-in Hybrid, czyli samochód niemal elektryczny
Najbardziej zaawansowanym układem hybrydowym jest wariant plug-in, czyli napęd, w którym akumulatory pozwalają na codzienną jazdę w czysto elektrycznym trybie. Ford Kuga z takim napędem jest w stanie pokonać nawet 88 km w mieście, bez włączania silnika spalinowego.
Elektryfikacja to słowo, które w ostatnich miesiącach w świecie motoryzacji odmienia się przez wszystkie przypadki. Dodawanie pojazdom spalinowym zalet aut elektrycznych rozpędziło się na dobre i poznajemy dziś kolejne generacje takich hybrydowych napędów. Nie zmienia się tylko jedno – najbardziej zaawansowanymi pojazdami, które wykorzystują jednocześnie silniki karmione elektronami i oktanami są hybrydy typu plug-in. Takie jak Ford Kuga Plug-in Hybrid, czyli wysokiej jakości SUV, który na co dzień służy jako 100-procentowe auto elektryczne, a podczas weekendowych wypadów zapewnia wszechstronność auta benzynowego.
FORD WALL-BOX
Kuga Plug-in Hybrid standardowo jest wyposażona w kabel służący do ładowania bezpośrednio z domowego gniazdka elektrycznego. Wygodne i znacznie szybsze ładowanie w domu zapewnia ładowarka Ford Wall-Box (11 kW). Pozwala naładować baterię Kugi Plug-in Hybrid od 0 do 100% w około 4 godziny.
TECHNOLOGIA SAMOŁADOWANIA
Ładowanie akumulatora może odbywać się samoczynnie podczas hamowania regeneracyjnego. Energia kinetyczna, która normalnie zostałaby utracona w trakcie hamowania, zostaje odzyskana i przetworzona na energię elektryczną.
Czasy, kiedy najmocniejszymi wersjami danego modelu były te wyposażone w duże i paliwożerne silniki, już dawno minęły – dziś podobne lub lepsze parametry osiągają hybrydy, będące autami znacznie tańszymi w eksploatacji. W przypadku Forda Kugi z napędem hybrydowym plug-in mówimy o łącznej mocy systemowej rzędu 225 KM, która zapewnia wysoką dynamikę jazdy i dobre osiągi zawsze wtedy, gdy kierowca tego potrzebuje. To zasługa silnika elektrycznego, który wytwarza swoje maksymalne parametry już w chwili dotknięcia pedału gazu, bez konieczności oczekiwania na jego odpowiednie obroty. Zanim jednostka spalinowa zabierze się do pracy, elektryczna już napędza koła.
Forda Kuga, będąc samochodem dynamicznym, jednocześnie okazuje się szalenie ekonomicznym środkiem transportu. Jego hybrydowy napęd sprawia, że ruszając codziennie rano do pracy, samochód będzie działał w 100% tak, jak auto elektryczne. Uruchomi się bezszelestnie, będzie poruszał się bezemisyjnie przez cały dzień, nawet podczas jazdy obwodnicą miasta z prędkością autostradową, a rachunki za jazdę będą bardzo niskie. To dlatego, że akumulatory litowo-jonowe w tym modelu są znacznie większe niż w zwyczajnych hybrydach, więc zmagazynowana w nich energia pozwoli pokonać do 88 kilometrów w trybie elektrycznym, czyli bez włączania silnika spalinowego.
APLIKACJA FORDPASS I USŁUGI FORDPASS CONNECT
FordPass Connect wraz z aplikacją FordPass zapewniają szereg powiązanych usług dostępnych w samochodzie i za pośrednictwem smartfonu. Dzięki aplikacji FordPass możesz otrzymywać powiadomienia i informacje o stanie technicznym pojazdu, jak poziom ciśnienia w oponach, poziom paliwa czy konieczności wymiany oleju.
Tak, kierowca Forda Kugi w wersji Plug-in Hybrid nie musi znać tajników działania hybrydowego napędu. To nowoczesny moduł sterujący, który analizuje setki parametrów jazdy na sekundę, odpowiada za to, aby w optymalny sposób wykorzystać potencjał obu silników. I właśnie wtedy, gdy zużyjemy energię z akumulatorów, moduł przełącza napęd w tryb hybrydowej pracy – wtedy do napędu służy 2.5-litrowy silnik benzynowy oraz wspomniana jednostka elektryczna. W zależności od potrzeb, raz do napędu służy ten pierwszy, w innej chwili ten drugi. Kiedy jednak potrzeba pełnego potencjału – oba jednocześnie.
Po rozładowaniu akumulatorów Ford Kuga Plug-in Hybrid przechodzi w taki sam tryb pracy, jak klasyczna Kuga 2.5 Hybrid. Nie staje się więc autem spalinowym, ale klasyczną hybrydą – odzyskuje energię z hamowania, dzięki czemu ładuje akumulatory i wykorzystuje je dalej do napędu. Dzięki temu moduł sterujący może dążyć do tego, aby jak najczęściej korzystać z energii elektrycznej i obniżyć tym samym koszty jazdy. Z tego powodu jednostka benzynowa jest regularnie dezaktywowana – na postoju, podczas zwalniania, toczenia się i jazdy ze stałą prędkością. Efekt? Często nawet przez połowę czasu jazdy w trybie hybrydowym do napędu służy jedynie silnik elektryczny.
Podczas jazdy w trybie elektrycznym nie spalamy ani grama paliwa. Dzięki temu, jeżeli poruszamy się na krótkich dystansach, możemy wiele dni jeździć bez udziału jednostki benzynowej. Wtedy jazda kosztuje tyle, co ładowanie. W przypadku domowego gniazdka można uznać, że pokonanie 100 km będzie kosztowało około 9-10 złotych. Jeżeli jednak nie będziemy ładować akumulatorów, auto i tak okaże się oszczędne, bo ten rodzinny SUV zużywa wtedy tylko 5,4 l/100 km, a więc pokonanie 100 km będzie wydatkiem 40 zł. Pamiętajcie jednak, że warto ładować hybrydę plug-in, aby wykorzystać w pełni jej potencjał.
5 TRYBÓW JAZDY
Kuga oferuje system wyboru trybu jazdy, co umożliwia kierowcy zmianę sposobu reakcji przepustnicy, siły wspomagania kierownicy i czułości systemu kontroli trakcji, by dopasować reakcję pojazdu i jego osiągi do różnych scenariuszy.
REGULACJA FOTELA
Fotel kierowcy może być regulowany aż w dziesięciu kierunkach, co pozwala optymalnie dopasować pozycję za kierownicą. Możesz m.in. regulować długość siedziska, wysokość oparcia czy podparcie odcinka lędźwiowego
BEZPIECZEŃSTWO
Ford Kuga uzyskał wynik 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, czyli wiodącej niezależnej organizacji zajmującej się oceną nowych pojazdów pod kątem ochrony ludzi.
Gdzie ładować akumulatory Forda Kugi Plug-in Hybrid? Wszędzie! Najlepiej w domu – w garażu, na podjeździe lub na miejscu parkingowym. Wystarczy do tego zwyczajne gniazdko, które uzupełni energię w akumulatorach w ciągu kilku godzin, np. w nocy, kiedy auto i tak nie jest używane. Można kupić wraz z samochodem także ładowarkę typu wallbox, która przyspiesza czas ładowania. Trzecim sposobem są ogólnodostępne punkty ładowania.
Dzięki złączu Type 2 swojego Forda możecie podłączyć na parkingu pod biurem, przed sklepem, kinem czy w galerii handlowej, a także skorzystać np. z ładowarek na autostradach, kiedy w trakcie przerwy na kawę chcecie zwiększyć elektryczny zasięg swojej hybrydy. Zatem napęd hybrydowy typu plug-in to najbardziej wszechstronna odmiana elektryfikacji, która może być ekonomiczna i ekologiczna, ale też umożliwiać zasięg równy, a nawet wyższy niż w samochodach benzynowych.