Ford Puma - piękna, przestronna i oszczędna
Miejskie SUV-y segmentu B to samochody, od których dzisiaj wymaga się czegoś więcej niż tylko większego prześwitu względem klasycznych aut. Małe SUV-y mają być atrakcyjne wizualnie, wyróżniać się z tłumu i zaskakiwać przemyślanymi rozwiązaniami. Muszą także sprostać wyzwaniom dnia codziennego i łączyć odpowiednie osiągi z niskim zużyciem paliwa. Można wybrać SUV-a, ale można też postawić na Forda Pumę!
Co sprawia, że Puma jest wyjątkowa na tle konkurencji? Jest wiele cech, które o tym decydują. To pierwszy samochód w tym segmencie z elektryczną klapą bagażnika. Dodatkowo ma największy bagażnik w klasie, system MegaBox, a także silniki z rodziny EcoBoost, uznane w międzynarodowych plebiscytach przez ekspertów za najlepsze na świecie. A co sprawia, że Puma jest jeszcze lepsza niż dotychczas? Elektryfikacja, a dokładnie technologia tzw. „miękkiej hybrydy” – MHEV.
Napęd elektryczny stanowi wsparcie dla silnika benzynowego, zapewniając dodatkowe 16 KM mocy, poprawiając o 20% przyśpieszenie i redukując potrzebę zmiany biegów. 48-woltowy akumulator zasilający jest ładowany podczas jazdy, np. w trakcie hamowania.
Silnik benzynowy 1.0 l EcoBoost to sześciokrotny zwycięzca nagrody Międzynarodowego Silnika Roku. Zapewnia osiągi, jakich oczekiwałoby się od konwencjonalnego silnika 1.5-litrowego, jednak przy mniejszym zużyciu paliwa i niższym poziomie emisji CO2.
Nowa 7-stopniowa, automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa PowerShift sprawia, że jazda staje się przyjemniejsza i mniej stresująca – szczególnie w ruchu miejskim. Szybka i płynna zmiana biegów uzupełnia elektrycznie wspomagane osiągi hybrydowego układu napędowego
Sześciostopniowa manualna skrzynia biegów w Fordzie Puma została zoptymalizowana w taki sposób, by umożliwić bardziej płynną, precyzyjną i cichszą zmianę biegów. Została za-projektowana tak, aby poprawić dynamikę jazdy, a także zmniejszyć zużycie paliwa.
Doceniany przez kierowców i znany ze swojej sprawności silnik EcoBoost stał się znakiem rozpoznawczym marki Ford. Ci, którzy mieli możliwość jazdy z jednostką tego typu zgodnie twierdzą, że dynamika gwarantowana przez 1.0 EcoBoost jest ponadprzeciętna, przy jednocześnie niewielkim zużyciu paliwa. Jednocześnie Ford zdecydował, że to, co bardzo dobre, może stać się jeszcze lepsze – to wszystko dzięki technologii hybrydowej.
Silnik 1.0 EcoBoost Hybrid pracujący pod maską Forda Pumy to układ jednostek spalinowej i elektrycznej. Niewielki silnik elektryczny ma za zadanie wspomagać i odciążać silnik spalinowy w trakcie jazdy, powodując, że staje się ona jeszcze bardziej płynna i przyjemna. Zastosowanie technologii hybrydowej w najlepiej sprzedającym się SUV-ie segmentu B w Europie jest naturalnym następstwem strategii Forda, która zakłada pełną elektryfikację wszystkich swoich modeli do 2030 roku.
Zaawansowane technologie wspomagające prowadzenie
Nad bezpieczeństwem czuwa m.in. Ford Co-Pilot360 obejmujący wiele współpracujących ze sobą technologii. Należą do nich np. inteligentny tempomat, który w zależności od odległości względem innych pojazdów dostosowuje prędkość jazdy. Z kolei system zapobiegania kolizjom minimalizuje ryzyko niepożądanych zdarzeń na drodze.
Dzięki zastosowanemu silnikowi elektrycznemu przyspieszenie Pumy jest odczuwalnie lepsze, a spalanie zostało zredukowane. Czas na więcej szczegółów. Jednostka hybrydowa 1.0 EcoBoost Hybrid w Pumie generuje moc nawet 155 KM. Sam silnik elektryczny generuje 16 KM i aktywnie wspomaga silnik spalinowy na wiele sposobów. Podczas przyspieszania podnosi sprawność układu napędowego, dzięki czemu przyspieszenie względem klasycznego silnika spalinowego wzrosło o nawet 20%.
Podczas hamowania silnik spalinowy wyłączany jest przed samym zatrzymaniem - silnik elektryczny przejmuje wówczas zasilanie pojazdu. Podczas ruszania silnik elektryczny bierze na siebie ciężar ruszenia Pumy z miejsca. To właśnie te momenty, kiedy silnik spalinowy zużywałby najwięcej paliwa. Jednak wtedy silnik elektryczny pokazuje swój potencjał, obniżając ogólne zużycie. Mniej zużytego paliwa to także mniej wyemitowanych do atmosfery gazów, między innymi CO2.
![]()
Czy taką hybrydę trzeba ładować? Nie - układ hybrydowy typu MHEV jest w tej kwestii samowystarczalny
48-woltowy akumulator zasilający napęd elektryczny jest ładowany podczas jazdy, np. w trakcie hamowania. Hamowanie regeneracyjne polega na odzyskiwaniu energii kinetycznej utraconej podczas hamowania.
Czy taką hybrydę trzeba ładować? Nie - układ hybrydowy typu MHEV jest w tej kwestii samowystarczalny. Pracujący silnik spalinowy poprzez alternator zasila elektrykę samochodu i akumulator silnika elektrycznego. Oprócz tego energia jest odzyskiwania także podczas hamowania. Układ MHEV ma funkcję wspomagającą silnik spalinowy w momentach, kiedy ten jest najbardziej obciążony. Z tego zadania wywiązuje się perfekcyjnie.
Spalinowa jednostka napędowa wspomagana silnikiem elektrycznym to przede wszystkim odczuwalne dla kierowcy lepsze przyspieszenie podczas ruszania z miejsca, ale także lepsza elastyczność silnika w trakcie jazdy. To także dużo szybsza i bardziej bezpośrednia reakcja zespołu napędowego na wciśnięcie pedału gazu. Te parametry dobrze sprawdzą się także w trasie, ale szczególnie można je docenić w mieście, gdzie zwinność i elastyczna praca silnika to jedne z najważniejszych parametrów.
Funkcja wyboru trybu jazdy
Różne tryby jazdy pozwolą Ci dostosować samochód do swoich preferencji poprzez regulowanie reakcji przepustnicy, układu kierowania, a nawet zachowania skrzyni biegów. Dostępnych jest pięć różnych trybów
System SYNC 3
Aplikacjami kompatybilnymi z systemem SYNC 3 można sterować za pośrednictwem funkcji AppLink, natomiast aplikacje Apple CarPlay i Android Auto umożliwiają nawigację po smartfonie za pośrednictwem ekranu głównego systemu SYNC 3, zastępującego ekran telefonu.
Jak sprawić, by jazda była jeszcze przyjemniejsza? Połączyć silnik EcoBoost Hybrid z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną PowerShift, która od niedawna dostępna jest właśnie w modelu Puma. Płynność przemieszczania się i swobodna jazda nawet w miejskich korkach to atuty, które są kolejnymi argumentami przy wyborze przekładni automatycznej. Dobrą wiadomością dla fanów klasycznych rozwiązań jest fakt, że hybrydowa odmiana Pumy dostępna jest także z precyzyjnie zestopniowaną manualną, sześciobiegową skrzynią biegów.
EcoBoost Hybrid, czyli zelektryfikowany przez 48-woltową instalację elektryczną silnik spalinowy, wydaje się być opcją idealną dla zwinnego, dynamicznego, miejskiego SUV-a. Dzięki elektryfikacji jazda jest bardziej płynna, dynamiczna, ekonomiczna, ale także ekologiczna.