Zelektryfikowany czy elektryczny - jakiego wyboru dokonać?
Elektryfikacja w motoryzacji to nie wizja przyszłości, ale nasza teraźniejszość. To, co dzisiaj jest faktem, jeszcze kilka lat temu było trudne do wyobrażenia. Na drogach z miesiąca na miesiąc widzimy coraz więcej samochodów hybrydowych. Niemal wszyscy producenci oferują w sprzedaży także samochody elektryczne. Jednakże to marka Ford wyrasta na lidera elektryfikacji na rynku, prezentując kolejno przełomowe samochody w pełni elektryczne i zelektryfikowane, które z miejsca stają się hitami sprzedaży. Gdy dziś stajemy przed wyborem nowego samochodu, pojawia się pytanie: jaki rodzaj napędu powinienem wybrać? Miękką hybrydę (mild-hybrid; MHEV), klasyczną (HEV) czy wersję plug-in (PHEV), czyli z wtyczką? A może warto zdecydować się na samochód w pełni elektryczny (BEV)? Ford posiada propozycje w każdym z wymienionych wyżej segmentów, więc przyjrzyjmy się temu zagadnieniu bliżej na przykładzie gamy modelowej amerykańskiego producenta.
Co tak naprawdę oznacza elektryfikacja? To nie tylko wprowadzanie do oferty samochodów typu BEV, czyli wykorzystujących wyłącznie napęd elektryczny. Elektryfikacji nie oparły się także silniki spalinowe, które dzięki wykorzystaniu w różnym stopniu dobrodziejstw wspomagania jednostką elektryczną, zyskały w zasadzie w każdym aspekcie. Dzięki wykorzystaniu silników elektrycznych hybrydy mają znacznie mniejszy apetyt na paliwo w porównaniu do wyłącznie spalinowych samochodów, są od nich bardziej dynamiczne i emitują znacznie mniej CO2 do atmosfery.
W gamie Forda znajdziemy nie tylko ikonę wśród samochodów elektrycznych, jakim jest Mustang Mach-E, ale także komfortowe hybrydy plug-in, jak np. wszechstronny i mocarny Ford Explorer, hybrydy HEV - między innymi zachwycającą pięknem Kugę – ale także miękkie hybrydy MHEV, w miejskich i dynamicznych modelach, takich jak Puma. Każdy z wymienionych rodzajów napędu ma nieco inną charakterystykę. Znając doskonale pokonywane codziennie trasy łatwiej jest wybrać stopień elektryfikacji swojego nowego samochodu, którego eksploatacja ma przynosić jak najwięcej przyjemności i realnych korzyści.
Zacznijmy od układu tzw. miękkiej hybrydy, oznaczonej skrótem MHEV. Miękka hybryda to zespół napędowy wykorzystujący silnik spalinowy, który jako jedyny bierze udział w napędzaniu samochodu. Silnik elektryczny umieszczony pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów dostarcza dodatkową moc i moment obrotowy podczas ruszania z miejsca i przyspieszania, a także pozwala miękkiej hybrydzie na przejście w tryb żeglowania podczas jazdy ze stałą prędkością. Ford układ MHEV stosuje np. w modelu Puma, w jednostkach EcoBoost Hybrid. Taki rodzaj napędu pozwala miejskim, wszechstronnym Fordom na zapewnianie kierowcy świetnej dynamiki przy rozsądnie niskim spalaniu.
To właśnie w miękkich hybrydach Forda możemy odczuć dodatkowy zastrzyk momentu obrotowego, co pozwala na uzyskanie jeszcze większej radości z jazdy. Warto wspomnieć, że silnik EcoBoost, który jest sercem układu MHEV EcoBoost Hybrid, został wielokrotnie nagrodzony w kategorii najlepszego silnika roku. Elektryfikacja tej niezwykle udanej jednostki napędowej pozwoliła osiągnąć jeszcze wyższy poziom wydajności!
Hybrydy HEV (ang. hybrid electric vehicle) w gamie Forda dostępne są od wielu lat. Ten napęd z powodzeniem sprawdza się przede wszystkim w rodzinnych modelach amerykańskiego producenta, pozwalając na idealne połączenie najwyższego komfortu jazdy w długich trasach, doskonałego prowadzenia i zaskakująco niskiego spalania w miejskich warun-kach. W hybrydach HEV silnik spalinowy i elektryczny mogą napędzać samochód działając synergicznie, napęd może też odbywać się wyłącznie z udziałem silnika spalinowego (przy dużych obciążeniach i gwałtownych przyspieszeniach) lub wyłącznie silnika elektrycznego (ruszanie z miejsca, jazda z niskimi prędkościami, korki).
Silnik spalinowy pełni dodatkowo także funkcję agregatu prądotwórczego, na bieżąco ładując baterię układu hybrydowego. Maksymalny zasięg w trybie elektrycznym w hybrydach HEV wynosi raptem kilka kilometrów, ale optymalizacja działania silnika spalinowego, przez wykorzystanie silnika elektrycznego, pozwala na znaczne zredukowanie zużycia paliwa, szczególnie w warunkach miejskich - to tam samochody spalinowe osiągają najwyższe wyniki spalania.
Właśnie między innymi w SUV-ach, takich jak niezawodny Ford Kuga, napęd hybrydowy HEV sprawdza się doskonale – duże, świetnie wykończone wnętrze, wszechstronne możliwości na każdej nawierzchni połączone z oszczędnym i dynamicznym zespołem hybrydowym pozawalają na wygodne podróżowanie na najdłuższych trasach, a także ekonomiczne i ekologiczne przemieszczanie się po mieście.
A czym są hybrydy PHEV, czyli tzw. plug-in? To tak naprawdę wciąż hybrydy HEV, ale ze znacznie większą baterią trakcyjną, która pozwala na pokonanie na w pełni naładowanych akumulatorach nawet do kilkudziesięciu kilometrów – w trybie bezemisyjnym. Plug-in oznacza możliwość ładowania baterii trakcyjnej za pomocą wtyczki - z gniazdka 230V, specjalnego systemu wallbox (dostępnego w ofercie Forda pod postacią Ford Connected Wall-box), czy na publicznej stacji ładowania. Pełne ładowanie trwa (w zależności o typu łado-warki) od kilku godzin do kilkudziesięciu minut!
Hybrydy plug-in to rozwinięcie hybrydy HEV, bo dzięki ładowaniu baterii podczas codziennych tras z domu do pracy, sklepu, szkoły, możemy korzystać wyłącznie z bezemisyjnego, cichego i ekonomicznego napędu elektrycznego. W momencie, kiedy pojawia się konieczność wyjazdu w dłuższą trasę, nawet po wyczerpaniu prądu z baterii trakcyjnej, układ hybrydowy sprawnie napędza samochód, bez żadnych kompromisów. Hybrydy PHEV Forda oferują także niesamowitą dynamikę, rodem z samochodów sportowych, ponieważ to właśnie PHEV-y łączą najlepsze cechy samochodów elektrycznych i spalinowych.
Ford Kuga, poza wersją HEV, występuje także w wersji Plug-in Hybrid, pozwalając maksymalnie wykorzystać zalety elektryfikacji. Również potężny model Explorer występuje w wersji PHEV. Ten zachwycający i monumentalny SUV zaskakuje olbrzymią mocą 457 KM, momentem obrotowym na poziomie aż 825 Nm i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h wynoszącym zaledwie 6 sekund! Do tego, w przypadku obu samochodów, dochodzi również możliwość jazdy w trybie w pełni elektrycznym, bezszelestnym, na dystansie nawet do 42 kilometrów w przypadku Explorera.
Samochody elektryczne szturmem zdobywają rynek. Jest to wynik wielu składowych. Po pierwsze: rządowy program dofinansowania do zakupu auta elektrycznego, który pozwala zaoszczędzić od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Po drugie, udogodnienia dla kierowców tzw. elektryków, takie jak np. darmowe parkowanie w centrach miast, możliwość jazdy buspasami i darmowe ładowarki, np. przy sklepach i centrach handlowych. Po trzecie, niesamowite wrażenia z jazdy - fantastyczne przyspieszenie, niespotykana w autach spalinowych elastyczność i możliwość bezszelestnej jazdy.
Samochody elektryczne są też często nie tylko bardzo atrakcyjne wizualnie, ale także doskonale się prowadzą. Chyba najlepszym przykładem perfekcyjnie skonstruowanego i wielokrotnie nagradzanego z tego powodu samochodu elektrycznego jest ikoniczny Mustang Mach-E. To właśnie w tym modelu Ford połączył legendarne dziedzictwo modelu Mustang z najnowszymi zdobyczami techniki w dziedzinie elektryfikacji, zapewniając kierowcy modelu Mach-E wszystko, co najlepsze w samochodzie elektrycznym.
Dobrze zaprojektowane i wykonane z dbałością o każdy detal samochody elektryczne, takie jak Mustang Mach-E, pozwalają cieszyć się w pełni wszystkimi zaletami użytkowania samochodu z tym napędem. W przypadku Mustanga Mach-E, niezależnie od wybranej wersji, możemy doświadczać błyskawicznego przyspieszenia, imponującego zasięgu, a także niezwykle krótkiego czasu potrzebnego do uzupełnienia energii w akumulatorach. Oprócz tego, Ford Mustang Mach-E odznacza się opływową, sportową i pełną charakteru linią nadwozia, która idealnie łączy nowoczesny design z elementami kultowej stylistyki Mustanga.
We wnętrzu samochodów elektrycznych ilość przestrzeni dla pasażerów i pojemność bagażnika znacznie przewyższają możliwości samochodów spalinowych w tym zakresie. Przestronna, wygodna i wykończona na najwyższym poziomie kabina Mustanga Mach-E jest na to doskonałym przykładem. Dzięki umieszczeniu baterii pod podłogą samochodu, auto prowadzi się znacznie lepiej od swoich spalinowych konkurentów, dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości.
Ikoniczny Mustang Mach-E do tej charakterystycznej dla elektryków cechy dokłada także perfekcyjnie pracujące zawieszenie i niesamowicie responsywny układ kierowniczy, które są znakami rozpoznawczymi marki Ford od dekad. Rzeczywiście, wybierając się w długie trasy samochodem elektrycznym trzeba zaplanować więcej postojów na ładowanie niż na tankowanie samochodu spalinowego. Jednak coraz bardziej rozwinięta infrastruktura sieci ładowania i wykorzystywane najbardziej zaawansowanych technologii pozwalają na systematyczne skracanie czasu ładowania, a więc jazdę bez kompromisów. Choć samochody elektryczne swoją najwyższą wydajność osiągają w mieście, to dobrze dopracowane elektryki, takie jak ikoniczny i stylowy Mustang Mach-E, są już dzisiaj samochodami uniwersalnymi.
Samochody zelektryfikowane to nie tyle przyszłość, co teraźniejszość motoryzacyjnego świata. Jednocześnie, po zapoznaniu się z charakterystyką wszystkich typów hybryd i samochodów elektrycznych, możemy pokusić się o podsumowanie.
Wybierając kompaktowy lub miejski samochód, taki jak rodzinna Puma, warto wybrać wersję z napędem MHEV. Ford oferuje swoje samochody z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi, zarówno w dziedzinie samego napędu, jak również usług multimedialnych, w ramach nowoczesnych pokładowych systemów SYNC 3 i 4 generacji. Układ MHEV pozwala na przyjemniejszą i bardziej płynną jazdę ze zdecydowanie usprawnioną dynamiką i z wyraźnie niższym spalaniem w porównaniu do samochodów napędzanych wyłącznie przez silnik spalinowy.
Decydując się na samochód rodzinny typu SUV, o wszechstronnych zdolnościach jezdnych, takich jak niezawodny i komfortowy Ford Kuga, warto rozważyć wersję hybrydową HEV, a najlepiej PHEV plug-in. To właśnie hybryda z „wtyczką” jest fuzją najlepszych cech samochodów elektrycznych i spalinowych, pozwalającą na bezemisyjną jazdę z charakterystyką „elektryka”, oraz na bezkompromisowe pokonywanie długich tras dzięki jego połączeniu z oszczędnym silnikiem spalinowym.
To wszystko przy niskim poziomie emisji spalin, zachwycającej mocy i przyspieszeniu, a także przy niewielkim zużyciu paliwa. Ładowanie hybryd plug-in (podobnie jak samochodów w pełni elektrycznych) może odbywać się z domowego gniazdka 230V, z systemu wallbox, który może być zamontowany w Waszym domu lub firmie, a także z sieci publicznie dostępnych ładowarek. To pozwala na wykorzystanie w pełni potencjału układu hybrydowego i bezemisyjnej jazdy w trybie w pełni elektrycznym.
Kiedy jazda miejska to przeważający typ naszych codziennych tras, najlepszym wyborem będzie samochód BEV, czyli w pełni elektryczny. Niezależnie od tego, czy szukamy auta do jazdy codziennej, czy do zadań specjalnych, elektryk to najlepsze rozwiązanie w tych warunkach. Szukając samochodu o doskonałych osiągach, zachwycająco wysokim zasię-gu, z nienaganną stylistyką i przestronnym wnętrzem, trudno nie myśleć z kolei o Fordzie Mustangu Mach-E. Gdy jednak potrzebujemy wszechstronnego samochodu dostawczego, który urzeka dedykowanymi rozwiązaniami i legendarną niezawodnością, od razu powinniśmy przywołać idealnego kandydata na to stanowisko – to rewolucyjny Ford E-Transit!
Choć samochody elektryczne najlepiej spisują się w okolicach miast, to z dnia na dzień co-raz lepiej użytkuje się je także na dłuższych dystansach, dzięki ciągle rozwijanej sieci punktów ładowania i zaawansowanym, zdalnym aktualizacjom oprogramowania, z których słynie Ford. To właśnie dzięki wspomnianym aktualizacjom Over-Th-Air elektryczne Fordy to uosobienie innowacyjności - nieustannie ewoluują, stając się coraz doskonalszymi pojazdami, które pomimo upływu lat pozostają nowoczesne i dostosowane do najnowszych wymagań klientów.
Dla wielu kierowców auta elektryczne już dzisiaj stały się jedynymi środkami transportu. Ford kładzie silny nacisk na rozwój samochodów elektrycznych, a na czele elektrycznej ekspansji postawił swoje ikony, takie jak dostawczy E-Transit, ogłoszony polskim samo-chodem roku (2021 Car of The Year Polska) Ford Mustang Mach-E, czy niedawno zaprezentowany za oceanem legendarny pickup Ford F150 Lightning (w wersji BEV). Każdy z tych modeli utwierdził wszystkich w przekonaniu, że poszukiwanie nowych rozwiązań w dobie elektryfikacji nie oznacza wyrzekania się swojego dziedzictwa.
Ford opiera swoją elektryfikację o legendarne modele, wyznaczając jednocześnie nowe standardy w zakresie eksploatacji aut elektrycznych, przy wykorzystaniu najnowocześniej-szych rozwiązań. To dzięki takiemu podejściu kierowcy chcą jeździć samochodami elektrycznymi i zelektryfikowanymi. To dzięki producentom takim jak Ford, elektryfikacja w motoryzacji zamiast zacząć się jutro, zaczęła się już dziś.